Geef je als ouder met intermittent fasting een goed voorbeeld?

Intermittent fasting is een manier dat vele voordelen en ook nadelen kent. Er zijn verschillende manieren van fasting. De bekendste zijn: 16 uur vasten (16 uur vast window en 8 uur eet window), 24 uur vasten en het 5:2 dieet. Voordelen van IF zijn onder andere: het vernieuwen en herstel van lichaamscellen (autofagie), afvallen en verlies van buikvet, en als derde grootste voordeel vermindering van oxidatieve stress en inflammatie. Daarnaast levert het een tijdswinst op, omdat maaltijden niet gemaakt hoeven te worden. Ik vind het interessant wat de voor en nadelen zijn als je als ouder bijvoorbeeld bij IF van 16-8 het ontbijt opschuift. Welk voorbeeld geef je aan je kids?

Onderzoek

In een Australisch onderzoek met ruim 60.000 studenten van de lagere en middelbare school kwam naar voren dat het overslaan van het ontbijt ongunstig is voor de emotionele betrokkenheid en cognitieve prestaties op school. Bijna 10% procent sloeg het ontbijt over, 35% sloeg het ontbijt soms over en 55% ontbijt dagelijks. Hoe ouder kinderen worden, hoe vaker kinderen hun ontbijt overslaan. Jonge kinderen worden meestal van een ontbijt voorzien door hun ouders, waardoor vooral pubers het ontbijt vaker links laten liggen. Dit is direct terug te zien in het gedrag en het mentale functioneren.

Volgens de onderzoekers is een gebrek aan energie hiervoor verantwoordelijk. Zij zeggen dat dit energietekort op de lange termijn de gezondheid negatief kan beïnvloeden. Oudere studies brachten al eerder aan het licht dat het overslaan van het ontbijt ongunstig is voor het brein, maar nieuw is dat het ook kan zorgen voor een afname aan betrokkenheid bij de les. Deze Australische studie benadrukt het belang van een goed ontbijt voor kinderen. Ouders zouden met hun kinderen hierover in gesprek kunnen gaan en een gemakkelijk (maar gezond) ontbijt in huis kunnen halen.

Spiegelneuronen

Als ouder ben je met IF een voorbeeld voor je kids. Spiegelneuronen zorgen ervoor dat kids het gedrag moeiteloos kopiëren van de ouders. Als jij als ouder het ontbijt en/of lunch opschuift, dan is er een grote kans dat jouw kind dit normaal vindt en het gedrag overneemt. Wat is dan wijs? Het ontbijt skippen vanwege jouw IF en daarmee een voorbeeld aan je kind geven? Die daardoor een grotere kans heeft dat dit een nadeling effect heeft top zijn brein ontwikkeling? Ikzelf zou in de jongere jaren van mijn kids dit bespreken met Marloes. En dan kunnen wij bijvoorbeeld als ouder afwisselen  wie er bij onze kids als er ontbeten wordt. Zo is er altijd een ouder aanwezig die met de kids mee eet en dat zien de kids dan direct. De ander kan dan aan IF doen indien gewenst. Een andere optie is dat we het IF niet doen in de jongere jaren van de kids.

Verder ga ik me nog in de literatuur verdiepen om te kijken of:

  • Het daadwerkelijk klopt dat ontbijt skippen een nadelig effect heeft op het brein van de kids?
  • Op welk moment, tijdstip of periode van de dag is gemeten dat de betrokkenheid afnam in de les?
  • Zijn er onderzoeken bij de jeugd wat de effecten zijn van IF?

Ik ben benieuwd of ik in de literatuur van onderzoek naar  Jagers Verzamelaars hier wat data over kan vinden.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.