Walk the talk

Na een weekend in Amsterdam bij vrienden te zijn geweest voor een verjaardagsborrel, heb ik de trein gepakt naar Oldenzaal naar mijn ouderlijk huis. Daar ben ik bij mijn ouders blijven slapen. Het is altijd gezellig bijkletsen met een goede kop thee en we wisselen de laatste nieuwtjes uit. De dag erna ben ik vroeg opgestaan en gaan wandelen over de Tankenberg. Dat is vooral ‘s ochtends super mooi als ik langs de Mariakapel loop met de zon die door de bomen schijnt en de geluiden van de vogels die al wat langer wakker zijn. Nu het winter is hoor ik het gekraak van de bevroren takken en bladeren onder mijn voeten. Juist als ik het wat drukker heb met allerlei zaken, geeft een wandeling in de natuur weer de nodige balans. Hoe komt het dat dit zo goed werkt? En hoe komt het dat wandelen een belangrijk onderdeel van de Pitstop is? In deze blog geef ik een antwoord ik deze vragen.

Tafeltennis

Sinds een paar jaar weet ik dat ik ADHD heb. Nu houd ik niet van stickertjes plakken en mensen in hokjes zetten. Echter is dit er wel een die bij mij een hoop zaken heeft verklaard. En bij mijn omgeving, maar dat is een ander verhaal :-).  Een ervan is dat ik een erg druk hoofd heb. Mijn filter op prikkels en geluiden werkt niet zoals het bij de ‘gemiddelde’ mens werkt. Alle signalen komen even hard binnen; van het geluid van een auto tot aan een sok die niet goed aan mijn voet zit. Op een verjaardag of een feestje hoor ik alle gesprekken die om mij heen gevoerd worden.

Alle prikkels komen één op één mijn bovenkamer binnen. Mijn hoofd is vaak erg druk: ik leg dit vaak uit alsof ik tien tot vijftien pingpongballen in mijn hoofd heb. Elke pingpongbal staat voor een gedachte. En het liefst spelen ze de hele dag tafeltennis daar. En als er dan extra prikkels binnenkomen, zoals een opmerking van iemand, mijn vrouw die wat vraagt of wat anders, dan kun je alles exponentieel vermenigvuldigen. Met soms als resultaat dat de vulkaan ontploft ;-). Ik houd van sporten, maar af en toe een time out is ook erg fijn. Hoe doe ik dat dan, een time out nemen? 

Time-out

Inmiddels ben ik er door schade en schande achter gekomen dat er verschillende manieren zijn om tot rust en weer in balans te komen. Voor mij is dat mediteren, afwisselend zwemmen en hardlopen, klussen, koken én wandelen in de natuur. Alle activiteiten hebben gemeen dat ze mij uit mijn hoofd halen en mijn aandacht naar het moment brengen. Bij sporten moet ik bijvoorbeeld letten op de technische uitvoering van een beweging. Ik sport graag bij Jaaps’ Gym, sinds 2020 online via Mindvalley. Daar wordt er zeer technisch getraind en deze manier brengt mijn aandacht naar de uitvoering van de beweging. Daardoor heb ik dan geen tijd om na te denken. Dan is mijn aandacht bij de beweging en niet in mijn drukke hoofd. 

En bij koken ben ik bijvoorbeeld gefocust op het snijden van groente en het in de juiste hoeveelheid zaken toevoegen aan een maaltijd. Zo ook bij het wandelen in de natuur. Als ik start met wandelen heb ik vaak nog een druk hoofd met veel gedachten. Juist omdat ik alleen ben, geeft dat al de nodige rust. Zo word ik niet afgeleid door externe en sociale prikkels. Na een tijdje wandelen merk ik vaak dat mijn hoofd vanzelf rustiger wordt en ik meer van de natuur aan het genieten ben. Een kwartiertje later geniet ik dan steeds meer van de natuur en rust. Vanochtend stond ik bijvoorbeeld 5 minuten stil bij een specht die op 10 meter hoogte aan het lawaaipapegaaien was (is dit eigenlijk een echt woord?). Heerlijk. En na een half uur kwam ik opgeladen terug vol energie. 

Pitstop

Bij de Pitstop is het wandelen in je eentje in de natuur daarom een belangrijk onderdeel van het programma. Je neemt een time-out en een moment voor jezelf. In de volgende blog kom ik hier verder op terug. Dat is blog nummer 2 van 5 en deze gaat over schrijven. Na het wandelen kun je al je ervaringen verwerken door ze op te schrijven.    

Alleen wandelen

Het alleen wandelen in de natuur is een waardevolle bezigheid. Het geeft je de ruimte om helemaal open te staan voor wat zich aandient in in jezelf, in de natuur en in het moment. Soms de stilte, soms de natuur of soms je eigen stem.  Zonder sociale prikkels van de maatschappij, een gezin, de mobiele telefoon, een persoon of een groep die met je meeloopt. Je wordt niet afgeleid door de communicatie en/of verwachtingen met de ander, en met je eigen reactie daarop. Je hoeft niet in het verleden en de toekomst te zijn, alleen maar in het nu.

Je zintuigen kunnen zo alles helder waarnemen. Geluiden van dieren of de wind, de kleuren van de natuur, de warmte en straling van de zon. Alles kan puur en ongehinderd binnenkomen. Door af en toe letterlijk stil te staan, geef je ook je eigen innerlijke stem de ruimte. Wat speelt daar eigenlijk in jezelf? Welke emoties, gevoelens en gedachten neem je waar? Een andere optie kan zijn om je zintuigen te gebruiken: bijvoorbeeld je ogen te sluiten en je te richten op alle geluiden die je waarneemt. Dichtbij en ver weg. En een paar keer diep adem te halen. Of juist je ogen sluiten en te luisteren naar je eigen ademhaling zonder deze te beïnvloeden. Je hoeft het alleen maar op te merken.

Shinrin-Yoku

In het Japans betekent shinrinyoku letterlijk ‘bosbaden’. Oftewel het ervaren van de natuur in stilte, met al je zintuigen op scherp. Luisteren, proeven, ruiken, kijken, voelen. Nou wat levert je dat dan op? Elke dag een wandeling maken van een half uur levert je veel voordelen op. Het verlaagt je bloeddruk, je slaapt beter, je bent productiever, je geeft jouw immuunsysteem een boost en je reduceert de productie van stresshormoon cortisol. En die laatste is erg belangrijk in onze vaak zo gehaaste maatschappij, omdat je daar vervelende klachten van kunt krijgen. Kortom: dagelijks een wandelingetje maken is zo gek nog niet. Of neem een hond; ook nog gezellig!  

Opladen

Een onderdeel van het programma de Pitstop is om alleen te gaan wandelen. In de omgeving, de mooie paden en de natuur, neem je tijd voor jezelf. En kun je je weer helemaal opladen. Eenmaal thuis gekomen bij de accommodatie, kun je onder het genot van een warme kop koffie of thee je ervaringen laten bezinken. En het nodige opschrijven in je eigen notitieboekje. Over het opschrijven en bijhouden van al je ervaringen, kom ik in de volgende blog terug.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.